Webinar – Koding med PASCO-sensorer og gratis norsk app

Den årlige Realfagskonferansen i Trondheim ble i år til en digital konferanse. Over NTNUs videokonferansesystem ble det gjennom hele tirsdag 12.5 holdt webinarer og hundrevis av lærere fra nord til sør deltok. Dette viste imponerende omstillingsevne fra alle og pekte på muligheter for denne typen møter også etter at perioden med sosial distansering er tilbakelagt.

LabDidakt hadde gleden av å holde en times webinar om koding med PASCO-sensorer og norsk programvare/app.

Det sentrale for oss denne gangen var å vise hvordan naturfagforsøket kan forlenges med en kode-del som tar utgangspunkt i det vi har lært og løser en oppgave for oss. Da vil kodingen utfylle og forsterke naturfaget.

Webinaret inneholdt mange praktiske aktiviteter og forslag til øvelser.

Se webinaret her, LabDidakts video ligger i sesjon 3C

 

Koding i skolen, betingelser, PASCO som et alternativ: start til 6:40

Koding som en forlengelse av naturfagforsøket, //code.Node og eksempler på sensorer 6:50 til 11:30

Koding med en temperatursensor – SPARKvue PS-3201 eller PS-322211:30 til 24:45

Koding med en temperatursensor – grunnleggende forståelse Capstone 25:00 til 25:15

Koding og pH-målinger: bestem en løsning PS-3204 : 25:16 til 32:30

Koding og pH: finn endepunktet i en titrering PS-3204, PS-3214  33:00 til 34:50

Koding med //code.Node: Vi måler lys og slår av og på en lampe PS-3231, 34:50 til 40:45

Koding med //code.Node og en bevegelsessensor – «Sosial Distansering» PS-3231 og PS-3219 40:50 til 44:22

Newtons avkjølingslov (Capstone) – eksperiment – matematisk analyse – algoritmisk tenkning PS-3222, 45:05 til 53:10

Avstandsloven for lys (Capstone) – eksperiment-matematisk modell- algoritmisk tenkning PS-3213, 53:15 til 54:00

Webinar2020_del13Koding med mobiltelefon, gratis app og innebygget sensor 54:05:54:15

Gratis ressurser og kontaktinformasjon 54:57 til 60:00

 

 

Last ned presentasjonen lenger ned.

Nedlastinger